Quan,
a la tardor del dos mil tretze, vaig començar a escriure la història
del deteriorament físic d'un únic personatge, no m'imaginava que
acabaria narrant també el seu declivi moral. Però així va ser. La
meva primera incursió literària
en llengua
catalana patia una mutació, a mesura que anava coneixent més bé al
protagonista, i passava de la descripció formal d'un esdeveniment
físic a la narració de la davallada
intel·lectual
d'un individu.
En
efecte, durant aquell
hivern i la seva consegüent primavera ja
es van consolidar el
caràcter i les vicissituds del personatge: Un home de cinquanta anys
que explica el seu trajecte
vital (i
alhora
la seva existència) a través de les fotos que va traient d'una
capsa de sabates.
La
història succeeix en un sol dia d'octubre; i les instantànies
adquireixen la condició de quadern de bitàcola per la singladura
d'un ésser com qualsevol altre: diferent. Narrada en una falsa
segona persona, pretén desconstruir la vida del personatge per
construir-ne la moral, desballestada
durant els anys i les ambicions, en una mena d'acte d'expiació i de
conformitat.
Estructurada
en seixanta-nou
escenes curtes
(amb pla fix no seqüencial i tràveling regressiu), a tall
de relats independents però entrelligats, Paral·laxi
intenta separar la vida física de l'existència moral; malda per
discernir quina part de raó es barreja en els sentiments, i es
demana per què l'acte
impossibilita que
la reflexió sigui absolutament
intel·lectual. (I no sé si se'n surt.)
El
procés de creació d'aquesta novel·la breu es va perllongar al
llarg de gairebé dos anys (incloent-hi una revisió i una
reescriptura); i malgrat
no estar segur d'haver fet el millor que podia fer amb els materials
de què disposava, us en deixo les dues primeres escenes:
el
primer peu de foto no és ben bé un peu de foto
La
llibertat és un camí intransitable quan esdevé matí d’octubre,
representada en un reguitzell de fotos velles: encara hi éreu tots:
n’hi ha d’enganxades, matxucs de quatre o cinc imatges unides pel
temps transcorregut dins la capsa de sabates; i en separar-les, algú
perd una cama, un braç, els cabells, la dignitat. Et quedes mirant
el buit, la taca blanca sota la qual intueixes la part que hi falta,
i proves de fer-ho amb més traça. Però aquestes fotos et demanen
tornar on eren: la gent que hi surt tanca els ulls ―enlluernada per
una claror extemporània― o els mig acluca; hi ha qui tomba el cap
davant la llum mentre d’altres fan visera amb la mà. Tots aquests
rostres sobtadament joves. Ignores si podràs tornar-los al captiveri
d’un temps fora de l’espai.
segon
peu de foto
Hi
ha el gibrell de zenc sobre dues cadires de respatller alt. I
algú
a dins. Algú que encara no ha perdut res xipolleja a l’aigua. S’hi
veu escuma
a
les
seves
espatlles; els
cabells
molls,
el somriure intacte. L’aigua calenta, escalfada en diverses olles i
en
unes
quantes tongades, s’ha conservat a
la capsa tot aquest temps. Qui va fer la foto?, et
demanes.
A qui mires fixament? Com vas aconseguir aquesta vella polaroid? Al
revers no hi ha cap data ni anotació, només la petja groguenca,
l’ungla que ha començat a desfer les vores del retrat. Voldries no
haver de sortir mai de la banyera improvisada, però l’aigua ja és
freda.
de
Paral·laxi
Comentarios
Publicar un comentario